Att köra i mörker ökar riskerna i trafiken avsevärt. Undersökningar som gjorts visar att:
Att köra när det är mörkt ute gör det betydligt svårare för en förare i trafiken. Därmed ökar även riskerna.
Olycksstatistik visar att riskerna ökar kraftigt när man kör i mörker. Det finns en hel del faktorer som höjer riskerna. Trötta eller alkoholpåverkade förare förekommer i trafiken i större utsträckning under kvällar och nätter. Dessutom finns det många nyblivna förare i trafiken då, speciellt på helger.
Den största riskökningen beror dock säkert på att ögat fungerar mycket sämre i strålkastarljusen än i dagsljus. Dessutom ger strålkastarljuset en förhållandevis kort siktsträcka särskilt vid halvljus, och ljusstyrkan är ändå bara en liten del av ett dagsljus styrka.
Du kan även läsa mer om olika ljus hos bilar på belysning.
När du ska köra i mörker bör du se till att:
Om du blir tvungen att stanna på ett olämpligt ställe var noga med att sätta ut varningstriangel innan kurvan eller backen.
Om du behöver stanna vid vägkanten under mörker ska du ha parkeringsljuset tänt. Det finns angivet i bilens instruktionsbok hur man tänder parkeringsljuset. Om det finns belysning på vägen behöver du dock inte tända parkeringsljuset.
Tänk på att undvika stanna precis efter en kurva eller ett backkrön där bakomvarande bilar har kort tid på sig att upptäcka att du står stilla.
Lol 2021-02-15
Jormo
Tim 2018-04-11
Jag tycker att det är bra att göra en kort avbländning strax innan ett backkrön.
Miranda 2017-07-20
Fast det är klokt att blända av innan bacfkkrönet då man enklare ser om det kommer ett möte.
Uppförsbacke 2017-01-29
Om det inte kommer någon mötande det vill säga att du inte bländar någon borde det väl vara ok!?
Billköraren 2017-01-27
Om man kommer i en uppförsbacke får man ha på helljus på strålkastarljuset då?
Skriv en kommentar
Jag är inte en robot.
5 Kommentarer